Nog mee bezig: ikoon.

Kijk, dit is nu een ikoon waarmee ik begonnen ben. Een grote plank hoor, maar ontzettend leuk om te doen. Ik hoorde van iemand dat het maken van een klein werkje vele malen moeilijker is dan zo'n groot werk. Nu is dat ook wel begrijpelijk, want alles moet dan kleiner bewerkt, ook de versieringen. Naast het feit dat je dan goede penselen moet hebben waarmee je ook klein kunt werken, moet je ook een vaste hand hebben. 

 

Naderhand, bij het zoeken naar de foto's van het beginwerk van deze ikoon ben ik er blijkbaar een paar kwijt geraakt...Hoe? Geen idee.

Maar goed, stap 1:

Tekening opzetten (van een reeds bestaande ikoon wat je als voorbeeld gebruikt). Ikonen mogen overigens volgens oude afgesproken regels niet zelf getekend worden, maar moeten gemaakt worden aan de hand van een reeds bestaande ikoon uit de oudheid.

 

Deze tekening van de mensen op de toren is naar mijn wens volslagen mislukt, daarom heb ik er een andere tekening van gemaakt.

Eerst de foto van de slechte tekening, dan de goede:

 

Hier klopt de hand anatomisch niet. Probeer het zelf maar eens uit dan merk je het. Dus die heb ik ook aangepast later in het werk, maar ik kreeg de correctie  niet helemaal zoals ik wil. Ik twijfel of ik het toch nogmaals opnieuw zal proberen, de correctie weer eraf halen en opnieuw inschilderen. Altijd maar afwachten of het ditmaal dan gelukt is.

Dan de eerste laag eitempera met pigment:

 

Langzaam aan alles aan het "inkleuren":

 

Aangezien de plank zo groot is en de zijkanten ook geschilderd moeten worden, vroeg ik mij af of het niet een mooi resultaat zou zijn er een tekening in te plaatsen naast het feit dat de zjkanten natuurlijk alsnog geschilderd moeten worden. Dus toen ag het er zo uit:

 

 

Tsja, en toen was ik vergeten de aureool te beplakken met bladgoud. Doe dat dus noooooit nadat je al begonnen bent met het schilderen. Voordat je gaat schilderen, zet dan alsjeblieft eerst je aureool met bladgoud. Doe je dat niet dan krijg je problemen die ik gehad heb, namelijk dat het goud ook gaat plakken op delen die absoluut niet de bedoeling zijn. En dan heb je goud zitten op plekken waar je het er niet meer vanaf krijgt! Deze ezel stoot zich rustig enkele malen aan dezelfde steen hoor (bedoel ik mijzelf dan mee hé!).

En dan krijg je een resultaat als hieronder. Ik ben er niet tevreden over dus ga de aureool tezijnertijd perfectioneren en daar waar het goud niet zit alsnog opbrengen. Op hoop van zege dan maar.

Dan al enkele stappen weer verder. Hier voor de 1e keer het gelaat opgeschilderd en de handen. Het feit dat ik zo'n donkere huidskleur heb genomen maakt het zacht oplichten van het gelaat voor mij bijna onmogelijk. Daar heb ik dus te weinig ervaring voor. Moet nog even met de lerares overleggen wat zij nog zou doen eventueel hieraan.

Zelf vind ik het paard saai. Ook hierover even terugkoppelen of er iets anders mee te doen is.

En of ik dit nu achteraf zo'n meerwaarde vind hebben (zie onder) ben ik ook niet helemaal uit. Ik zit erover te denken die sterren toch weer weg te halen.

Ook ziet u hier de correctie van de vinger. Ik vind het erg opvallen, maar als de plank uit de verte bekeken wordt is het niet opvallend. Dus of weer corrigeren zo slim is weet ik niet goed.

Overigens zijn de handen en gezichten nog niet helemaal klaar.

Dit wordt de definitieve band van de plank. De details worden nog opgevuld. 

 

 

Contact

Imkerij van-de-baanhoek Baanhoek 435
3361GH
Sliedrecht
+31-0657911275
+31-0648482478
imkerij.435@van-de-baanhoek.nl of uege21li@kpnmail